sobota, 8 października 2016

...powiem tak...

...w założonej poprawności egzystencjalno fenomenologicznych monologów prowincjusza...

...przywoływane w nich cytaty w żadnym razie nie są dobierane tendencyjnie i wybiórczo...

...tym bardziej, że taka choćby problematyka, jak aborcja w świetle dogmatu i nauki Kościoła rzymskokatolickiego, była mi dotychczas obca (...)...

...dlatego nie widzę niczego niestosownego w zacytowaniu szkicu historycznego kwestii z ateistycznego źródła...

...za jakie można by było uznać stronę „humanizm net pl” ("The Center for Inquiry") ...

źródło własne: "...znad prowincjonalnego kontuaru baru..."

...tym bardziej, że tożsamą treść można znaleźć i na stronie „Kościół pl” opatrzonej mottem będącym przekazem zapatrywań publicystycznych nieżyjącego już dziś kardynała (z nominacji Benedykta XVI) Johna Foleya...

...powołanego swego czasu przez samego Jana Pawla II na przewodniczącego Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu – nawiasem dodam...

”Wszystkie formy społecznego przekazu powinny uznawać trzy podstawowe priorytety. Pierwszym z nich jest prawda - nie ma żadnego usprawiedliwienia dla przekazywania kłamstw. Drugi priorytet to wrodzona godność każdego człowieka - zawsze należy ją wzmacniać a nie umniejszać w dziennikarskich przekazach. Trzeci to pożytek społeczny - praca dziennikarska powinna służyć dobru społeczności i nie ranić jej moralnie lub też w jakikolwiek inny sposób. Jeśli wszyscy ludzie mediów będą w swojej pracy kierowali się tymi pryncypiami, świat stanie się szczęśliwszym miejscem.” - źródło: "Kościół pl"' "O nas"

...gdzie czytamy...

„...Teologiczna dyskusja nad tym, czy aborcja jest, czy nie jest zabójstwem trwała nieustannie. Większość teologów wyznawała pogląd o opóźnionym uczłowieczaniu. Zgadzali się w zasadzie, że uczłowieczenie ma miejsce po 40 dniach od chwili poczęcia u płodu płci męskiej oraz po 80 dniach u płodu płci żeńskiej - przy czym rozróżnienie takie wprowadził także św. Augustyn. Św. Tomasz z Akwinu z kolei utrzymywał, że aborcja nie jest grzechem zabójstwa, dopóki płód nie został obdarzony duszą, a zatem nie stał się w pełni istotą ludzką. Tomasz był przekonany, że ma to miejsce dopiero w dłuższy czas po poczęciu. Jednocześnie podtrzymywał stanowisko Kościoła przeciwne antykoncepcji, nauczając, że w każdym przypadku jest ona występkiem przeciwko sakramentowi małżeństwa....” - j.n.

źródło: "Kościół pl"

...i na „humanizm net pl”...

„...Teologiczna dyskusja na temat, czy aborcja jest, czy nie jest zabójstwem trwała nieustannie. Większość teologów wyznawała pogląd o opóźnionym uczłowieczeniu. Zgadzali się w zasadzie, że uczłowieczenie ma miejsce po 40 dniach od chwili poczęcia u płodu płci męskiej oraz po 80 dniach u płodu płci żeńskiej-przy czym takie rozróżnienie wprowadził także św. Augustyn. Św. Tomasz z Akwinu z kolei utrzymywał, że aborcja nie jest grzechem zabójstwa, dopóki płód nie został obdarzony duszą, a zatem nie stał się w pełni ludzką istotą. Tomasz zaś był przekonany, że ma to miejsce dopiero w jakiś czas po poczęciu. Jednocześnie podtrzymywał stanowisko Kościoła przeciwne antykoncepcji, a także przeciwne aborcji jako jednej z form antykoncepcji, nauczając, że w każdym przypadku są one występkiem przeciwko sakramentowi małżeństwa....” - źródło j.n. "humanizm net pl" - Jane Hurst "Historia Aborcji w Kościele Katolickim; Średniowiecze"

...co pozwala w niechcianej kontynuacji wątku zacytować niejako już tylko przy okazji...

„...Św. Tomasz przyjął koncepcję Arystotelesa, że płód najpierw obdarzony jest duszą wegetatywną, następnie zwierzęcą(zmysłową), a w końcu-gdy ciało jest całkowicie ukształtowane-otrzymuje ono duszę rozumną. Każda "dusza" podporządkowuje się kolejnej aż do chwili ostatecznego uczłowieczenia. Św. Tomasz tak pisze o tym procesie:

„Dusza wegetatywna, która przychodzi wówczas, gdy embrion żyje życiem rośliny, ulega następnie unicestwieniu, a zastępuje ją dusza doskonalsza, która jest zarówno odżywcza jak i wrażliwa, a wówczas embrion żyje życiem zwierzęcia; gdy z kolei i ta dusza ulega unicestwieniu, jej miejsce zajmuje dusza rozumna przekazana z zewnątrz(...). Ponieważ dusza łączy się z ciałem jako ze swą formą, nie łączy się z ciałem innym niż to, w którym ma działać. Teraz dusza jest aktem ciała organicznego.”

Sobór wiedeński, który w 1312 roku obradował na temat herezji uznających dualizm ciała i duszy, potwierdził hylomorficzną koncepcję człowieka, przedstawioną przez św. Tomasza z Akwinu. Stanowisko tego soboru uznaje się po dziś dzień za dogmat wiary katolickiej.

Współczesny teolog Joseph Donceel SJ pisze, że opóźnione uczłowieczenie stanowi "teorię natury ludzkiej najszerzej akceptowaną przez filozofów i teologów katolickich; jedyną, którą magisterium wyraźnie preferowało i preferuje". Donceel utrzymuje zatem, że jest ono nieodłącznym elementem kościelnej hylomorficznej koncepcji natury człowieka. Późniejsze teorie o uczłowieczeniu w chwili poczęcia - powiada Donceel - przeczą tej niedualistycznej koncepcji i preferują dualistyczny pogląd na ludzką naturę, który jest nie do przyjęcia...”
 - j.n.

źródło: "humanizm net pl" -  Jane Hurst "Historia Aborcji w Kościele Katolickim; Średniowiecze"

...dla świętego spokoju...