sobota, 22 lutego 2014

Na pytanie dlaczego cytuję...

..."Wikipedię" w obcych językach (najczęściej po angielsku dodam gwoli prawdy, bo nie po chińsku), a nie po polsku, odpowiedz jest prosta, choć może mało przyjemna:

© by T.L.
Dziewięć i pół haseł zredagowanych w tym języku zasługuje - najoględniej mówiąc - co najwyżej na odnotowanie w pracy jakiegoś, współczesnego Kolberga, albo autora "Życia seksualnego dzikich", też Polaka, antropologa światowej miary, Bronisława Malinowskiego...

...czego przykładem może być własnie choćby hasło odnoszące się do fundamentalnego dla współczesnej przestrzeni w uogólnieniu artystycznej dzieła Duchampa (...), które w polskojęzycznej "Wiki..." samo w sobie w ogóle nie jest odnotowane, a tylko marginalnie zaznaczone w podtytule biografii mistrza "Ready Mades" w nie do końca czytelnej, prowincjonalno tandetnej intelektualnie, w z gruntu chybionych zamiarach redaktora, nadinterpretacyjnej niejednoznaczności:

"„Readymade” były to znalezione przedmioty wybrane przez Duchampa i przedstawione w charakterze sztuki. Pierwszym tego typu przedmiotem było Koło Rowerowe – odwrócone koło rowerowe na stołku, które Duchamp przedstawił w 1913 r. Mimo wszystko nie użył terminu Readymade do roku 1915.

Suszarka do butelek (1914 r.) – stojak do suszenia butelek podpisany przez Duchampa jest uznawany za pierwszy „prawdziwy” readymade. Szufla do Śniegu (1915 r.), powstała niedługo później. Jego Fontanna – pisuar podpisany pseudonimem „R. Mutt”, zaszokował świat sztuki w 1917 r. Fontanna została wybrana w 2004 r. jako „najbardziej wpływowe dzieło sztuki XX wieku” przez 500 znanych artystów i historyków.

W 1919 Duchamp sparodiował Monę Lisę poprzez dorysowanie na płótnie wąsika i bródki. Pod całością umieścił napis: L.H.O.O.Q., jako zabawę fonetyczną, która przeczytana szybko po francusku brzmi „Elle a chaud au cul”. Można to przetłumaczyć jako „Ona ma gorącą dupę”, co znaczyłoby, że kobieta na obrazie jest w stanie uniesienia seksualnego i dostępności (?). Może to być również odebrane jako żart odnoszący się do Leonarda da Vinci, uznający go za homoseksualistę."


W powtórzeniu pod "Ready Mades Wikipedia pl" w brzmieniu...

"...Natomiast najgłośniejszym ready-made była Fontanna – typowy, ceramiczny pisuar podpisany przez artystę nazwiskiem rzekomego producenta urządzeń sanitarnych R. Mutta. Pisuar został obrócony o 90 stopni, tak więc powierzchnia, którą zazwyczaj jest przytwierdzony do ściany, stała się podstawą rzeźby. Fontanna została zaprezentowana na wystawie Salonu Artystów Niezależnych w Nowym Jorku w 1917 r. Pracę uznano za niewartościową i naruszającą granicę dobrego smaku. Z tego powodu Fontannę zdjęto z ekspozycji. Jednak jak się później okazało, zaprezentowanie pisuaru jako dzieła sztuki stało się jednym z bardziej radykalnych przełomów w sztuce.

W 1919 r. Duchamp sparodiował Mona Lisę poprzez dorysowanie na płótnie wąsika i bródki. Pod całością umieścił napis: L.H.O.O.Q., jako zabawę fonetyczną (litery przeczytane szybko po francusku tworzą brzmienie zbliżone do brzmienia zdania
Elle a chaud au cul, co można przetłumaczyć jako Ona ma gorącą dupę)..."

...i uznaniu przy odrobinie dobrej woli tej treści (...) za tą brakującą połowę do dziesięciu.

W przeciwieństwie do jego omówienia w innych językach...

"La Fuente (1917) es una obra de Marcel Duchamp. Duchamp expuso en el museo de Nueva York un urinario. Lo tituló como Fountain (La Fuente) y lo firmó "R. Mutt". Es una de las piezas que llamó readymades. Se trata del arte realizado mediante el uso de objetos ya existentes que normalmente no se consideran artísticos. Ready-made también por el término objeto encontrado (en francés: objet trouvé).2 En la muestra de arte a la que Duchamp presentó la pieza declaró que todas las obras serían aceptadas, pero La Fuente no fue mostrada en realidad, y el urinario original se ha perdido. La obra es considerada por algunos como un hito importante en el arte del siglo 20.3 La réplicas por encargo de Duchamp en la década de 1960 están ahora en exhibición en una serie de diferentes museos..." - źródło: "es wikipedia"


"Fountain (Fontäne) ist ein Ready-made von Marcel Duchamp aus dem Jahr 1917. Das Objekt, ein mit „R. Mutt“ signiertes handelsübliches Urinal aus einem Sanitärgeschäft, zählt zu den Schlüsselwerken der modernen Kunst. Seine „Nicht-Ausstellung“ bei der großen Schau der Society of Independent Artists im New Yorker Grand Central Palace im April 1917, führte zu einer Kontroverse über den Kunstbegriff. Das Original von 1917, von dem lediglich ein Fotodokument existiert, ist verschollen. Von Duchamp autorisierte Repliken in unterschiedlichen Ausführungen finden sich weltweit in den Sammlungen namhafter Museen..." - źródło: "de wikipedia"

"...藝術介入[编辑]

1999年,瑞典藝術家比昂·基爾托夫特(Björn Kjelltoft)對斯德哥爾摩現代藝術館展出的《噴泉》小便。[12]

2000年春天,曾經在泰特英國藝術館1999年透納獎展覽中跳上翠西·艾敏(Tracey Emin)的裝置雕塑作品《我的床》(My Bed)的兩位行為藝術家——蔡元與奚建君——到新開的泰特現代藝術館對展覽中的《噴泉》小便。不過,由於作品外面罩著透明壓克力箱,他們無法直接污染作品。館方認為他們在威脅「藝術品與我們的工作人員」,所以禁止兩人入館,並否認他們成功尿進了作品本身。[13]當他們被問到為什麼覺得必須為杜象的作品添加東西時,蔡元說:「小便斗就在那裡——那是個邀請。杜象自己說過,那是藝術家的選擇。他選擇什麼是藝術。我們只是加上東西。」[11]

2006年1月4日,在巴黎龐畢度中心的達達展中,《噴泉》被當時76歲的法國行為藝術家皮耶·皮農切利(Pierre Pinoncelli)用錘子攻擊,留下一個細微的缺口。[14]遭到逮捕的皮農切利說,這次攻擊是杜象本人也會欣賞的行為藝術作品。[15]1993年,當《噴泉》在法國南部城市尼姆展出時,皮農切利也曾對這件作品小便。皮農切利的兩次表演可說是從新達達主義者和維也納行動主義者的介入或行為衍生而來的..." - źrodło: "zh wikipedia" warte zapoznania się z jego treścią w kontekście nie inaczej, jak własnie tegorocznej "Amberif Desing Award" [!]

...nie wspominając o anglojęzycznym cytacie zamieszczonym w poprzednim poście T.L....

* "Fountain is a 1917 work widely attributed to Marcel Duchamp. The scandalous work was a porcelain urinal, which was signed "R.Mutt" and titledFountain. Submitted for the exhibition of the Society of Independent Artists in 1917, Fountain was rejected by the committee, even though the rules stated that all works would be accepted from artists who paid the fee. Fountain was displayed and photographed at Alfred Stieglitz's studio, and the photo published in The Blind Man, but the original has been lost. The work is regarded by some art historians and theorists of the avant-garde, such as Peter Bürger, as a major landmark in 20th-century art. Replicas commissioned by Duchamp in the 1960s are now on display in a number of different museums..." - źródło: "Wikipedia"

...co, mam nadzieję, wyjaśnia tą kwestię precyzyjnie i raz na zawsze ostatecznie...

...piszę w pozorze tylko dla postronnych, zbędnym "dzieleniu włosa na czworo" sobie a Muzom w weekendowym uniesieniu prowincjonalnego poety barowego.

wpis powiązany bezpośrednio z postem datowanym na 23 lutego 2014 roku "Amberif" i "Ambermart" to w żadnym razie..."